small bowl with natural oil
Hubnutí

Tuky a věda


Tuky ve stravě překvapením?

Konzumace tuků patří mezi nejkontroverznější témata v oblasti výživy. Vzrůstající prevalence obezity v populaci vede často k radikálním doporučením zcela se vyhýbat tukům místo správného přístupu dodržování vyváženého příjmu a výdeje energie. Z hlediska skladby mastných kyselin ve stravě jsme rovněž svědky určité manipulace s vědeckými poznatky, často doprovázené neznalostí složení jednotlivých potravin či moderních potravinářských technologií. Přečtěte si více v článku Tuky ve stravě překvapením?, který byl publikován v odborném časopise Kardiologie v primární péči.

Přehled a složení tuků prodávaných v ČR 

Na českém trhu je k dispozici mnoho různých rostlinných a živočišných tuků a vybrat z nich ten pro nás nejlepší není lehké. Při výběru tuků je důležité zaměřit se na množství vícenenasycených mastných kyselin (PUFA), kterých by mělo být v tucích co nejvíce, protože jsou přínosné pro naše zdravé srdce. Naopak trans mastné kyseliny (TFA) by se měly pohybovat v rozmezí do 1 % ve 100 g tuků https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1rnut%C3%AD.

Project EAT (Eating Among Teens)

Americká studie Eating Among Teens mimo jiné ukázala, že pravidelné společné jídlo je prevencí vzniku poruch příjmu potravy, že ti, kteří snídají, dodržují celkově zdravější životní styl a souvislost byla prokázána i mezi vynecháváním snídaně a vyšším BMI.

Rate this post