cheat meal of chocolate and strawberries
Hubnutí

Mýty o tucích


Při snižování váhy se doporučuje tuky omezit, ale ne je zcela vyloučit – jinak se vystavujeme nebezpečí, že poškodíme své zdraví. Tuky totiž nemají v organizmu pouze úlohu „ukládat se na horší časy“ v případě nouze, ale jsou důležité pro fungování celého těla – více se dozvíte zde. Příjem energie z tuků by neměl klesnout pod 20 % celkového energetického příjmu, což je cca 45 g za den (2 polévkové lžíce). Tuky ale přijímáme jak ve viditelné, tak ve skryté formě – ohlídejte si raději ty skryté, které obsahují často špatné (nasycené) tuky. Najdete je např. v

  • uzeninách
  • tučném mase
  • mléčných výrobcích
  • sušenkách a dortech

Naopak „viditelné“ rostlinné tuky obsahují vícenenasycené mastné kyseliny, nezbytné pro naše tělo. Vznik a rozvoj obezity znamená, že je porušena rovnováha příjmu a výdeje energie. Rostlinné tuky, oproti máslu, nabízí širokou paletu možností obsahu tuku ve výrobku, a to od 20 do 80 %. Kdo hubne správně, sáhne tedy po rostlinném tuku! Navíc, i při hubnutí platí, že převahu tuků v jídelníčku by měly tvořit tuky rostlinné.

Tuky jsou (spolu s bílkovinami a sacharidy) jednou ze základních živin a jsou pro organizmus nezbytně důležité. Proto by v našem jídelníčku určitě neměly chybět – měly by tvořit 30 – 35 % z celkového denního přijmu energie.

  • Jsou stavební složkou důležitých hormonů.
  • Pomáhají udržovat tělesnou teplotu.
  • Chrání orgány před mechanickým poškozením.
  • Jsou důležité pro využití vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K).

Pokud jíme ty správné tuky, tedy kvalitní tuky rostlinného původu s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin a nižším množstvím nasycených mastných kyselin, chráníme svůj srdečně cévní systém a příznivě ovlivňujeme hladinu cholesterolu. Jen zdravý člověk může pracovat s plným pracovním nasazením!

 Suroviny i podmínky výroby margarínů za války byly naprosto odlišné od dnešních a vůbec je nelze srovnávat. Nedostatek másla i surovin rostlinného původu v té době způsobil, že byly často používány pouze druhořadé suroviny. Dnešní rostlinné tuky jsou vyrobené z kvalitních rostlinných olejů. Také technologické vybavení výrobních závodů bylo před cca 70 lety relativně jednoduché – výsledkem byl produkt nižší kvality i užitných vlastností. Technický pokrok jde ale neustále kupředu. Dnešní výrobky nelze srovnávat ani s těmi, které se vyráběly před deseti lety, natož s výrobky z doby válečné!

Odborné poznatky odhalují stále nové možnosti a výroba je v těsném závěsu za nimi. Vedle rozvoje technologií je stále více v popředí zájmu i otázka výživy a zdravého životního stylu. Užitné vlastnosti moderních rostlinných tuků jsou dnes přizpůsobeny hlavnímu účelu jejich použití:

  • u pomazánkových tuků je to především roztíratelnost ihned po vyjmutí z chladničky,
  • u tuků na pečení optimální textura těsta,
  • u tuků na smažení a fritování zvýšená stabilita při vyšších teplotách.

V porovnání s minulostí se také nesrovnatelně vylepšila chuť výrobků. Preference spotřebitelů není v tomto směru jednotná. Někdo upřednostňuje chuť spíše neutrální, jiný vyhledává chuťově výraznější varianty. Nabídka na trhu je z tohoto pohledu velmi široká. Nicméně u všech v současné době vyráběných rostlinných tuků je výživové hledisko jednou z priorit.

Obzvláště senioři mívají často zdravotní problémy a jsou ohroženi srdečně-cévními onemocněními, na něž v ČR umírá téměř 50 % z nás. Proto by měly být rostlinné tuky, které obsahují vícenenasycené mastné kyseliny prospěšné pro zdraví srdce součástí jejich jídelníčku.Významným rizikovým faktorem onemocnění srdce a cév je zvýšená hladina cholesterolu. Informace o snižování hladiny cholesterolu a rostlinném tuku, který doporučuje Odborná společnost praktických lékařů k jeho snížení, naleznete zde.

Rostlinný tuk (margarín) má k přírodě stejně blízko jako máslo. Margarín se vyrábí z kvalitních rostlinných tuků a olejů, kde je výchozí surovinou vždy čistě přírodní produkt – rostlinný olej. Máslo má pak jako vstupní surovinu mléko. I samotný proces výroby je velmi podobný – výroba rostlinných tuků je, podobně jako výroba másla, založena pouze na fyzikálních procesech. Ostatně i klasické stloukání másla v máselnici na venkově je dnes nahrazeno průmyslovými technologiemi. Více o výrobě se dozvíte zde.

Způsob zpracování rostlinných tuků se stále vyvíjí v těsné spolupráci s odborníky na výživu a lékaři. Cílená volba jednotlivých tukových surovin umožňuje nejen vylepšit funkční vlastnosti (roztíratelnost, vlastnosti při pečení), ale i významně ovlivnit nutriční (výživové) hodnoty daného výrobku. Přední výrobci rostlinných tuků věnují nutričnímu složení výrobků velkou pozornost.

Jak poznat kvalitní rostlinný tuk, za který stojí za to utrácet?

  • Moderní výrobek by měl obsahovat pouze nutričně nevýznamné množství trans mastných kyselin (do 1 %, tedy méně než v másle).
  • Zatímco obsah nasycených mastných kyselin ve výrobku by měl být co nejnižší, podstatnou část produktu by měly naopak tvořit nenasycené mastné kyseliny.
  • Z vícenenasycených mastných kyselin by měly být zastoupeny mastné kyseliny jak řady omega 6, tak i omega 3.

Mezi rostlinnými tuky můžeme najít i speciální výrobky, např. obohacené o rostlinné steroly, jejichž běžnou konzumací (např. 30 g rostlinného tuku Flora pro.activ denně) můžeme dosáhnout významného poklesu hladiny „zlého“ LDL cholesterolu (až o 10%, v kombinaci s úpravou životosprávy až 15 %).

Opravdu chcete pro své dítě to nejlepší? Tak čtěte dál: rostlinné tuky přispívají ke správné výživě celé rodiny, protože obsahují vitaminy A, D a E a vícenenasycené mastné kyseliny, které přispívají ke zdraví srdce a cév a podporují správný růst a vývoj.

  • Tuky v lidském těle podporují celou řadu nezbytných funkcí
  • zajišťují udržení tělesné teploty
  • mechanickou ochranu orgánů
  • jsou zdrojem energie pro metabolizmus buněk
  • jsou důležité pro správné využití vitaminů rozpustných v tucích
  • slouží jako stavební látky pro membránu a pro tvorbu některých (např. steroidních) hormonů, zpříjemňují pocity při žvýkání a polykání a při tepelné úpravě potravin z nich vzniká řada látek podmiňujících typickou chuť i vůni pokrmů

Vaše dítě si v předškolním věku zvyká na jídelníček, který ho bude doprovázet celý život – přečtěte si více informací o tom, jak by měl vypadat jídelníček dětí, zde, a poté se rozhodněte! Tak to si moderní kuchaři opravdu nemyslí! Chuťové preference jsou velice individuální a tvrzení o lepší chuti některého výrobku je opravdu subjektivní názor.

Vedle chuti potraviny mají za hlavní úkol nasytit a dodávat organizmu potřebné látky pro jeho fungování. Zdravotní aspekt je čím dále důležitější a opravdoví mistři kuchaři to dávno vědí. Proto ty nejlepší restaurace spolupracují s výživovými poradci – aby pokrmy v nabídce uspokojily jak požadavky chuťové, tak zdravotní.

Právě kvůli zdraví svých zákazníků začínají dávat kuchaři přednost rostlinným tukům před živočišnými. V rostlinných tucích převažují vícenenasycené mastné kyseliny omega 6 a omega 3, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a působí pozitivně na náš srdečně-cévní systém. V živočišných tucích naopak převažují nasycené mastné kyseliny, které bychom měli omezovat.

Rate this post